Permalänk
Medlem

Även W34/70 jäser lite som en raket!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det verkar dessvärre som att min helles stannat runt 1.016. Oklart varför då jag mäskade i 64 C. Då borde den ha gått ner till 1.010. Hacket i grafen är när jag skakar jäskärlet för att få liv i jästen igen. Nu är det nog dessvärre bara att acceptera. Hoppas den inte blir för matig bara...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag hann med att smaka hjortron ipan innan semester, blev fullt drickbart, lite åt surare hållet men inte mycket. Betydligt bättre än jag trodde det skulle bli, och har vänner som jag vet kommer tycka bättre om den än vad jag gör, så overall får jag säga att det var ett lyckat experiment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jag hann med att smaka hjortron ipan innan semester, blev fullt drickbart, lite åt surare hållet men inte mycket. Betydligt bättre än jag trodde det skulle bli, och har vänner som jag vet kommer tycka bättre om den än vad jag gör, så overall får jag säga att det var ett lyckat experiment!

Ok, lite som en Brut IPA fast godare? Kul att du ändå blev nöjd.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok, lite som en Brut IPA fast godare? Kul att du ändå blev nöjd.

Har (mig veterligt) aldrig provat en brut, så vet inte
Men huvudsaken är att det är gott nog att jag inte behövde dumpa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Har (mig veterligt) aldrig provat en brut, så vet inte
Men huvudsaken är att det är gott nog att jag inte behövde dumpa det

Brut IPA är en IPA som har ett FG runt 1.002
Ingen höjdare men upplevs som torr och lätt syrlig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Felsökning

Nu har min Helles jäst klart.
Mitt rapt till sade ju 1.053 från början och 1.015 som slut. Testade då att jämföra med en vanlig mätare:

Den säger om jag läser rätt 1.013. Temp 20 °C
För att se hur mycket fel den visar testade jag den även i 20 °C vatten.

Slutsatsen är att ölen stannade på 1.011. Frågan är då om en rapt pill är korrekt. Ska testa den i 20 °C vatten för att se hur stor felmarginal den har. Jag hade kalibrerat den för några månader sedan dock. Återkommer....

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Havregryn blir lite kladdigt men det kan som du skriver avhjälpas med risskal. Jag brukar använda havremalt istf gryn. Tycker det blir bättre.

Det blir kladdigt för havre innehåller mängder med Betaglukan. När man mältar korn så bryter man med avsikt ner cellväggarna (B-glukan) långt. Om du tillsätter omältad råfrukt (som jag förstod det) så måste du kompensera för detta med mera tid så att enzymerna kan jobba. Alternativt får du tillsätta mera enzymer, t.ex. enzymmalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det blir kladdigt för havre innehåller mängder med Betaglukan. När man mältar korn så bryter man med avsikt ner cellväggarna (B-glukan) långt. Om du tillsätter omältad råfrukt (som jag förstod det) så måste du kompensera för detta med mera tid så att enzymerna kan jobba. Alternativt får du tillsätta mera enzymer, t.ex. enzymmalt.

Precis, därför är det kanske inte lämpligt att ha högre andel än 25 % omältat. Däremot så har ju råfrukt innehåll av socker vilket är smaskens för jästcellerna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Precis, därför är det kanske inte lämpligt att ha högre andel än 25 % omältat. Däremot så har ju råfrukt innehåll av socker vilket är smaskens för jästcellerna.

Du får kolla på ditt analysbevis på pilsnermalten, lite beroende på mälteri så står där vilken enzymaktivitet du kan förvänta dig. Har du exempelvis hög diastatisk kraft kan du ju ha mera råfrukt.
Annars kan du inte veta hur mycket råfrukt du kan tillsätta.

Är det bara socker du vill åt så tippa i det istället. Då kan du ju slänga i en liten giva när du önskar.

Permalänk
Medlem

Trots kalibrering verkar den ha ballat ur. Man kanske måste kalibrera den varje gång man ska använda den.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Trots kalibrering verkar den ha ballat ur. Man kanske måste kalibrera den varje gång man ska använda den.

Är osäker på hur den fungerar, har du kollat mätfel/repeterbarhet mot en pyknometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är ösäker på hur den fungerar, har du kollat mätfel/repeterbarhet mot en pyknometer?

Den fungerar så att den visar densitet beroende på hur flottören lutar. Nu har jag kalibrerat den igen och kommer inte öppna den igen förrän efter nästa bryggning. Testade den nu ett tag i ett vattenbad på 20C och den visar korrekt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Börjar närma sig flaskning för min del nu, torrhumlade i söndags och funderar på att flaska ikväll, då har det stått 11-12 dagar totalt i 20 grader och aktiviteten verkar ha avtagit i jäsröret. Annars blir det flaskning nästa helg?

Vad tror ni är bäst?

Och en annan fråga, jag har rengjort flaskor, sen ska dessa desinficeras och sköljas en gång till. Går det att flaska ölen med "blöta" flaskor eller måste dessa torka först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Hej igen,

Börjar närma sig flaskning för min del nu, torrhumlade i söndags och funderar på att flaska ikväll, då har det stått 11-12 dagar totalt i 20 grader och aktiviteten verkar ha avtagit i jäsröret. Annars blir det flaskning nästa helg?

Vad tror ni är bäst?

Och en annan fråga, jag har rengjort flaskor, sen ska dessa desinficeras och sköljas en gång till. Går det att flaska ölen med "blöta" flaskor eller måste dessa torka först?

Vad som är tillräckligt beror väl lite på vad för öl du gör och vilken jäst du använder.
Det bästa man kan göra är väl att mäta FG för att se att ölen har jäst ut som man vill. För det som kan hända om den inte jäst ut tillräckligt ännu är att det är det blir för mycket aktivitet i jästen när du flaskar, och som resultat börjar det skjutas kapsyler eller sprängas flaskor.

Vi brukar desinficera flaskorna genom att köra dem i ugnen när vi flaskar, så kör ugnen på 100 grader och låt de stå en 15-20 minuter och sedan svalna, så ska de vara sterila och klara. Sen går det givetvis att använda desinfektionsmedel om man hellre föredrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-J:

Hej igen,

Börjar närma sig flaskning för min del nu, torrhumlade i söndags och funderar på att flaska ikväll, då har det stått 11-12 dagar totalt i 20 grader och aktiviteten verkar ha avtagit i jäsröret. Annars blir det flaskning nästa helg?

Vad tror ni är bäst?

Och en annan fråga, jag har rengjort flaskor, sen ska dessa desinficeras och sköljas en gång till. Går det att flaska ölen med "blöta" flaskor eller måste dessa torka först?

Jag tycker det enklaste är att spraya flaskor och kapsyl invändigt med Star San, vänta 5 min, hälla ut dropparna och sedan bara flaska även om det är lite skum kvar i flaskan. Tycker man det är obehagligt kan man därefter skölja ur flaskan med kallt kranvatten. Det är dock meningslöst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag brukar fylla en hink med star san där jag lägger flaskorna en stund sedan sätter jag dom bara på ett flaskträd tills jag fyller dom.
Sedan kappsylerna lägger jag i en skål jag fylt med star san.

Fungerar bra för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag använder Saniclean (i princip samma som Star san) i en flaskspolare, sedan flaskorna upp och ner i ett flaskställ. Kapsyler i flaskspolarens behållare fram till fyllning

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag kom på vad som strulade lite extra med min Rapt Pill. När jästen klumpar fast på den kommer den visa lite fel i slutet. Därför bör man väl dubbelkolla vad det korrekta FG är. Sedan gjorde jag nu en tvåstegskalibrering på den, först i vatten sedan i sockervatten med SG 1.040. Så nu bör den visa med högre precision. Slutsatsen är att min Helles är ganska nära en festbier ändå med OG på 1.054 och FG på 1.011, i runda slängar 5,5 %.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Funderar på att försöka få till en pilsner, tänker antagligen någonting enkelt typ 90% pilsner, 10% carapils, men ägaren på lokala hembryggeri butiken föreslog att slänga in 5-10% vete för att få bättre head retention, någon som har tankar/idéer/erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Funderar på att försöka få till en pilsner, tänker antagligen någonting enkelt typ 90% pilsner, 10% carapils, men ägaren på lokala hembryggeri butiken föreslog att slänga in 5-10% vete för att få bättre head retention, någon som har tankar/idéer/erfarenheter?

Kör du 90% pilsner och 10 % vienna borde det blir bra. Den bästa pilsner jag fått har jag jäst med Urkel, annars är ju W34 stabil. Bägge jäser i 19°C i 2 V

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har skördetider i min trädgård just nu. Har hittills plockat 5 L saaz-kottar. Har även mängder med tettnanger jag borde plocka av. För att inte tala om Cascade och Chinook, där pratar vi nog 15-20 L styck. Kommer inte orka plocka av allt, det blir för mycket faktiskt. Lite tråkigt dock då färsk amerikansk humle är rätt svårt att få tag på i Sverige.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har skördetider i min trädgård just nu. Har hittills plockat 5 L saaz-kottar. Har även mängder med tettnanger jag borde plocka av. För att inte tala om Cascade och Chinook, där pratar vi nog 15-20 L styck. Kommer inte orka plocka av allt, det blir för mycket faktiskt. Lite tråkigt dock då färsk amerikansk humle är rätt svårt att få tag på i Sverige.

Lägg upp en intressefråga någonstans? Kanske någon i tråden som vill ha till och med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägg upp en intressefråga någonstans? Kanske någon i tråden som vill ha till och med

Tja ingen dum idé. Bor man nära halland och är sugen på lite humlekottar kan man ju skicka PM till mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kör du 90% pilsner och 10 % vienna borde det blir bra. Den bästa pilsner jag fått har jag jäst med Urkel, annars är ju W34 stabil. Bägge jäser i 19°C i 2 V

Jäser du w34 i 19° under tryck då, eller funkar det att jäsa 19° utan tryck med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jäser du w34 i 19° under tryck då, eller funkar det att jäsa 19° utan tryck med?

Jag har testat att jäsa både under tryck och utan tryck. Tyvärr har jag inte märkt någon skillnad. Empiriska studier på brulosophy verkar peka på samma slutsats, det gör helt enkelt inte nog stor skillnad för att påverka en lager så pass mycket att man kan märka skillnaden. Iaf inte med W34. Så du kan lugnt jäsa i 19 C under ca 9-10 dagar. Sedan kommer du få en kanonfin lager.

En kommentar till detta är att det brulosophy kom fram till var att W34 som jäste i 19°C smakade mer "ren och neutral" än W34 som jäste kallt. Jag kan leta upp detta exbeeriment om du är intresserad.

Lade till länk
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har testat att jäsa både under tryck och utan tryck. Tyvärr har jag inte märkt någon skillnad. Empiriska studier på brulosophy verkar peka på samma slutsats, det gör helt enkelt inte nog stor skillnad för att påverka en lager så pass mycket att man kan märka skillnaden. Iaf inte med W34. Så du kan lugnt jäsa i 19 C under ca 9-10 dagar. Sedan kommer du få en kanonfin lager.

En kommentar till detta är att det brulosophy kom fram till var att W34 som jäste i 19°C smakade mer "ren och neutral" än W34 som jäste kallt. Jag kan leta upp detta exbeeriment om du är intresserad.

Blev en med W34 och en med omega lutra kveik då jag insåg halvvägs genom bryggdagen att jag bara hade 1 påse W34, får se vilken som blir mer drickbar, men har haft lyckade försök med båda typerna förut så blir antagligen rätt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Blev en med W34 och en med omega lutra kveik då jag insåg halvvägs genom bryggdagen att jag bara hade 1 påse W34, får se vilken som blir mer drickbar, men har haft lyckade försök med båda typerna förut så blir antagligen rätt nöjd

Du klarar dig med en påse W34 till 20 L öl. Men det är klart, gjorde du 40 L blir det knepigt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du klarar dig med en påse W34 till 20 L öl. Men det är klart, gjorde du 40 L blir det knepigt.

50 liter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Gött då klarar du helgen iaf 😅

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C